Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 1 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Speciálně pedagogická podpora vysokoškolského studia studentů se specifickými vzdělávacími potřebami
KUKLOVÁ, Veronika
Bakalářská práce se zabývá speciálně pedagogickou podporou poskytovanou vysokoškolským studentům se specifickými vzdělávacími potřebami. Tato podpora je realizována prostřednictvím poradenských středisek či center, která studentům jejich studium a orientaci v akademickém prostředí usnadňují, zároveň se snaží jejich studium vyrovnávat a kompenzovat tak limity, které s sebou zdravotní znevýhodnění či zdravotní postižení přináší. Cíl práce spočívá v analýze podoby speciálně pedagogické podpory veřejných vysokých škol. Dílčími cíli je pak zjistit, zda jsou na veřejných vysokých školách vytvořeny pro studenty se specifickými vzdělávacími potřebami vnitřní univerzitní předpisy této podpory, a také prozkoumat, zda soukromé vysoké školy taktéž uskutečňují speciálně pedagogickou podporu pro vysokoškolské studenty se specifickými potřebami. Práce je složena z části teoretické, praktické a přílohové. V části teoretické nalezneme tři hlavní kapitoly. První kapitola se zabývá především rozlišením specifických a speciálních vzdělávacích potřeb. Souběžně s tím se kapitola věnuje i charakteristice studentů se smyslovým postižením, se somatickým postižením či chronickým onemocněním. Dále se první kapitola zaobírá studenty s psychickými poruchami nebo studenty se specifickými poruchami učení. Ve druhé kapitole je pozornost zaměřena na proces vysokoškolského vzdělávání a na rozlišení veřejných a soukromých vysokých škol. Poslední kapitola teoretického oddílu se pak zaměřuje na podobu speciálně pedagogické podpory a speciálního poradenství. K dosažení praktických cílů bylo využito kvalitativního postupu, sběr dat probíhal metodou obsahové analýzy a dotazováním. Výzkumný soubor tvořilo 18 odborných pracovišť veřejných VŠ poskytujících podporu a 2 specializovaná pracoviště na soukromých vysokých školách. Získaná data z veřejných VŠ byla analyzována a roztříděna do tří příslušných kategorií. Analyzovaná data ze soukromých vysokých škol byla uvedena z hlediska dostupnosti a zprostředkování podpory pro studenty se specifickými potřebami. Tato data byla následně shrnuta, utříděna do obdobných kategorií a poté komparována ve výsledcích výzkumu. Ze závěru praktické části vyplývá několik doporučení pro optimalizaci některých studijních událostí. Popis realizace podpory ve vykonávání státních závěrečných zkoušek ve vnitřních předpisech vysokých škol nenalezneme, pozornost by se proto mohla soustředit právě na události státních závěrečných zkoušek jednak na samotné konání státních závěrečných zkoušek, dále také na vypracování závěrečných prací a jejich následné obhajoby. Aktuální situace na veřejných vysokých školách by měla být inspirací pro soukromé vysoké školy. Inspirací je v tomto případě myšlena oblast poskytování speciálního poradenství určeného pro uchazeče o studium a studenty se specifickými vzdělávacími potřebami. Dalším podnětem k zamyšlení by mohl být soukromým vysokým školám cíl vytvořit pro studenty se zdravotním postižením a zdravotním znevýhodněním během jejich studia na vysokých školách optimální podmínky. Práce může sloužit budoucím studentům se specifickými vzdělávacími potřebami, v upravené podobě může poskytnout informace o možnostech studia, které je podporováno odborníky ze strany vysokých škol. Potencionální studenti tak získají přehled o tom, v jakém rozsahu je v České republice speciálně pedagogická podpora realizována. Práce může být přínosná i pro odborníky, rovněž může rozšířit povědomí o dané problematice také v široké veřejnosti.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.